
Heeft jouw organisatie behoefte aan een dagelijkse schoonmaak van het kantoor of is een wekelijkse kantoorschoonmaak ook voldoende? De juiste frequentie kiezen is belangrijk om een hygiënische, schone en representatieve werkomgeving te behouden. Dat bepaal je op basis van het gebruik van de ruimte, de personeelsbezetting en de soort werkomgeving.
Verschillen dagelijkse en wekelijkse kantoorschoonmaak
Er zijn organisaties die kiezen voor een dagelijkse schoonmaak of behoefte hebben aan een wekelijkse kantoorschoonmaak. De frequentie bepaalt mede welke partner bij je past. Ontdek waar je op moet letten bij het kiezen van een schoonmaakbedrijf.
Hieronder lees je de verschillen tussen beide schoonmaakschema’s en welke taken daarbij horen.
Dagelijkse kantoorschoonmaak
Een dagelijkse kantoorschoonmaak richt zich vooral op zichtbaar vuil en intensief gebruikte oppervlakken die dagelijks hygiënisch gereinigd moeten worden. Hierbij kun je denken aan sanitair, gemeenschappelijke ruimtes en bureaus. Dagelijkse schoonmaak garandeert een goede basis voor hygiëne in de ruimte. Ook medewerkers kunnen hieraan bijdragen door hun bureau na de werkdag op te ruimen en schoon te houden. Wil je dagelijks een representatieve werkplek? Lees onze tips voor dagelijkse schoonmaak op kantoor.
Taken dagelijkse kantoorschoonmaak
Wanneer je als organisatie kiest voor dagelijkse schoonmaak, omvat dit taken die zorgen voor een goede basishygiëne, maar ook voor een nette en representatieve werkomgeving. Een dagelijkse reiniging maakt ook de taken die horen bij een periodieke schoonmaak makkelijker. Deze schoonmaakt zorgt er namelijk voor dat vuil zich niet kan ophopen.
- Prullenbakken legen in de werkruimtes
- Bureau’s en werkplekken reinigen en desinfecteren
- Contactpunten schoonmaken (zoals deurklinken en lichtknoppen)
- Vloeren in kantoren en werkruimtes stofzuigen
- Toiletgroepen en facilitaire ruimtes reinigen en ontsmetten
Wekelijkse kantoorschoonmaak
Een periodiek of wekelijks schoonmaakschema gaat verder dan dat. Hierin worden vaak ook het reinigen en dweilen van de vloeren, het meubilair en de apparatuur meegenomen. Ook moeilijk bereikbare plaatsen worden vaak meegenomen in wekelijkse kantoorschoonmaak. Afhankelijk van de wensen van de organisatie, de personeelsbezetting en de werkomgeving. Een wekelijkse kantoorschoonmaak waarborgt een gezonde en representatieve werkplek.
Taken wekelijkse kantoorschoonmaak
Een wekelijkse schoonmaak van het kantoor is meer diepgaand. Hierin worden ook moeilijk bereikbare plekken en andere oppervlakken meegenomen. Zoals het kantoormeubilair, de apparatuur die zich in een werkruimte bevindt, maar vaak ook de binnenramen en deuren.
- Vloeren stofzuigen en dweilen
- Afnemen van de plinten en wanden
- Reinigen van kantoormeubilair zoals bureaustoelen
- Diepreinigen van sanitair inclusief ontkalken
- Reinigen van kantoorapparatuur zoals printers en toetsenborden
Hoe kies ik de juiste frequentie voor kantoorschoonmaak?
Bepalen welke frequentie het beste past bij de organisatie, doe je op basis van een aantal factoren. De belangrijkste zijn de intensiteit van het gebruik, de bezetting van het personeel en het aantal gasten en de soort werkomgeving. Andere belangrijke factoren hiervoor zijn:
- Intensiteit van het gebruik: kiezen voor een dagelijkse of wekelijkse schoonmaak op kantoor, doe je mede door het bepalen van de intensiteit van de ruimte en de grootte van het kantoor. Wanneer ruimtes veel gebruikt worden of worden bezocht door meerdere werknemers of gasten, is een dagelijkse kantoorschoonmaak vaak gewenst.
- Personeelsbezetting en gasten: heb je een organisatie met een beperkt aantal medewerkers of een groot kantoor met veel personeel? Ook op basis hiervan kun je kiezen voor de juiste schoonmaakfrequentie op kantoor. Een hoge personeelsbezetting betekent meer vervuiling van oppervlakken, maar ook een hoger risico op besmetting. Dat geldt ook voor organisaties die dagelijks een groot aantal bezoekers ontvangen.
- Soort werkomgeving: ook de soort omgeving waarin je werkt bepaalt of er behoefte is aan een dagelijkse of wekelijkse schoonmaak. Hierbij kun je denken aan ruimtes waarin hygiënisch werken belangrijk is, maar bijvoorbeeld ook aan omgevingen waarin meer afval wordt geproduceerd dan normaal. In sommige branches is het zelfs nodig om te kunnen voldoen aan specifieke hygiëne-eisen. Dagelijkse schoonmaak is dan een pré. Bestaat de werkomgeving vooral uit ruimtes die minder vaak worden gebruikt? Dan kun je als organisatie kiezen voor wekelijkse schoonmaak. Een combinatie is ook mogelijk.
Dagelijkse en wekelijkse kantoorschoonmaak combineren
Als organisatie kun je ook kiezen voor een gecombineerde schoonmaakfrequentie. Ruimtes en oppervlakken die veel worden gebruikt of elke dag aandacht nodig hebben, zoals het sanitair en andere contactoppervlakken, worden dan meegenomen tijdens de dagelijkse schoonmaak van het kantoor. Werkomgevingen die minder intensief worden gebruikt of niet dagelijks gereinigd hoeven te worden, worden opgepakt tijdens de wekelijkse schoonmaak.
In overleg met een flexibele partner voor kantoor schoonmaak, kun je het schema ook aanpassen als dat nodig is. Bijvoorbeeld als je binnen de organisatie te maken krijgt met meer vervuiling door renovaties of een hoog ziekteverzuim door griep of verkoudheid.
Zo ben je zeker van een gezonde en hygiënische werkplek, een uitstekend onderhoud van het kantoormeubilair en een representatieve en schone omgeving voor zowel medewerkers als bezoekers en gasten. Niet alleen op de korte, maar zeker ook op de lange termijn.
Professionele dagelijkse of wekelijkse kantoorschoonmaak door Promop
Een hygiënische en schone werkomgeving is belangrijk. Met dagelijkse of wekelijkse kantoorschoonmaak, kan het ziekteverzuim tot wel 60% worden teruggedrongen. Een schoon en fris kantoor heeft daarnaast ook een positieve invloed op de motivatie en productiviteit van werknemers, maar zorgt tegelijkertijd ook voor een sterk bedrijfsimago.
Heeft jouw organisatie behoefte aan een dagelijkse schoonmaak van het kantoor of past een wekelijks schoonmaakschema beter? Promop is jouw professionele partner in kantoor schoonmaak. Wij werken met een ervaren en gecertificeerd team van medewerkers die hun vak goed verstaan. Daarnaast kunnen we je ook van een op maat gemaakt advies of plan voorzien op het gebied van kantoorschoonmaak. Neem hiervoor gerust contact met ons op. Direct een vrijblijvende offerte aanvragen voor kantoorschoonmaak kan natuurlijk ook.